Meld dine skyldnere til inkasso
Har du en kunde som ikke vil betale sin faktura? Så bør du overveje at melde ham eller hende til inkasso.
Hvornår skal jeg melde en kunde til inkasso?
Hvis du overvejer at overdrage gælden fra en dårlig betaler til inkasso skal du være opmærksom på de regler der gælder i den anledning.
Du bør altid først sende to til tre rykkere for den ubetalte regning så din kunde har en chance for at betale denne. Dernæst skal du udsende en varsling som giver kunden ti dage til at betale sin gæld inden denne overdrages til inkasso.
Du skal orientere inkassofirmaet omkring de tiltag du har udført, for eksempel udsendelse af rykkere med gebyrer. Dem må de nemlig ikke gentage.
Hvad sker der, når jeg benytter inkasso service?
Der er flere forskellige modeller for inkasso service. Hvis du blot står med en enkelt dårlig betaler, og således ønsker at benytte inkasso service på ad hoc basis, kan du vælge at ”sælge” gælden til inkassofirmaet formedelst det skyldige beløb minus en vis procentdel.
På den måde får du altså ikke alle dine penge igen, en en god del heraf. Og så skal du ikke længere bøvle med kunden, som nu er inkassofirmaets problem.
Du kan også vælge at alliere dig med et inkassofirma på abonnementlignende vilkår. Når du har et fast tilknyttet inkassofirma vil dette tage sig af alle dine inkasso sager. Dette kan være relevant hvis din virksomhed har mange kunder og ofte render ind i dårlige betalere.
Hvilket inkassofirma skal jeg vælge?
Du bør altid vælge et inkassofirma med autorisation til at drive inkasso virksomhed, og som tilbyder de mest fordelagtige og fleksible vilkår for dig som kunde. Blandt disse finder du danske Debtia A/S. Du kan læse mere, og blive kunde hos Debtia A/S, på hjemmesiden debtia.dk