Er det muligt at holde ens firmalogo skjult?

23 September 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Nu kan du så måske undre dig lidt over, hvorfor der skulle være en grund til at holde et firmalogo skjult, for man er vel ude i, at man gerne vil vise det frem, så man kan få skabt noget omtale, og kunderne kan skabe noget visuel identifikation med en.

Men det handler ikke i det lange løb om, at man skal holde det skjult, men det kan være et led i en brand- eller PR-strategi, at man gerne vil præsentere det frem i forbindelse med en lancering eller relancering af ens mærke.

Her har man søsat en masse kampagner, møder, annoncer med videre, der alt sammen skal flugte for at give det tiltænkte resultat herved.

Derfor ville det ikke du, hvis det sivede ud, og folk fik syn for ens logo, også selvom der måske kun et tale om lukket skare – det kunne jo være ens konkurrenter!

Sådan holder du dit firmalogo skjult

Som det første bør du kun alliere dig med dem, som der har brug for at se dit firmalogo, så du ikke deler det med for mange, der ikke har brug for at se det endnu, hvor spændt og begejstret du end er for det.

Begræns rundsendingen digitalt, så man også undgår, at det bliver opsnappet via disse kanaler og siver ud til andre.

Få også taget patent på det med det samme, så du undgår, at der er nogle andre, der skulle have opsnappet det, som vælger selv at bruge det eller bruge en afart af det – eller bare for at genere dig, så de tager patent på det.

På den måde undgår man også tvivlsspørgsmål senere.

Måske kan du endda lave “snydelogoer”, der udelukkende er skabt for at forvirres fjenden, hvor kun du og de nærmeste medarbejdere ved, hvad det reelle og nye firmalogo er.