Hav altid god kontrol med anker og fortøjning
Der er mange ting, man skal holde med, når man er på et skib, en båd eller endda bare en lille jolle, men en af de vigtigste er nok altid at holde øje med, at der er styr på anker og fortøjning.
VI behøver nok næppe forklare dig, hvad disse ting bruges til, hvis du allerede er nået så langt som at være nået til den artikel, men det kan jo være, du har fundet herind, fordi du overvejer at blive mere entusiastisk omkring det at eje en båd.
Og man skal kunne svømme, før man kan sejle… Eller, det behøver man ikke, men det er da smart at kunne svømme, når man i forvejen er på en båd og er tæt på vand og let kan ende i det.
Pointen er, at man jo skal have styr på sådan noget med anker og fortøjning, når man har med det maritime miljø at gøre.
Og man kan lige så godt starte her.
Sådan fungerer et anker og en fortøjning
En fortøjning er den metode, der gør, at dit skib holder sig tæt på og nogenlunde i ro, når det er i havn eller skal lægge til kaj hos noget, der er mere stabilt eller større end den selv.
Dette kan også være mellem to fartøj, men de fleste kender det nok som at fortøje skibet til kajen, og det er ikke bare noget, man lige gør.
Man skal have en klar kommandolinje om, hvordan, hvornår og af hvem der gør det, så der ikke går kludder i det – eller det ender helt galt.
Tjek altid rebbene efter, og at knobbene sidder stramt nok fast.
Et anker er jo det samme, men her bruger man det ude på havet, så man kan ligge stille det samme sted i længere tid ad gangen.
Det er også vigtigt at have sig et godt anker.